BEAVER L-20 FAC 108

La Fuerza Aérea Colombiana adquirió en 1950, treinta y cinco de estos aviones con matrículas FAC 101 al 135; posteriormente se renombraron entre el 5101 y el 5135. A su llegada fueron destinados a las Bases Aéreas de Palanquero en Puerto Salgar y al Escuadrón de Enlace en el antiguo aeropuerto de Techo en Bogotá. Posteriormente se asignaron a otras unidades; como Apiay en el Meta, Melgar en el Tolima, a SATENA, al Grupo Aéreo del Sur, hoy Comando Aéreo de Combate No.6 en Tres Esquinas y al Grupo Aéreo del Norte, actualmente Comando Aéreo de Combate No.3 en Malambo, Atlántico.

En Colombia fue empleado con éxito en toda clase de operaciones sobre ruedas o flotadores, sin importar condiciones meteorológicas o topográficas. Para el Beaver no existieron imposibles, ya que se usó como abastecedor de unidades aéreas y tropas que se encontraban en remotas e inaccesibles áreas de orden público, adaptándole perchas o puntos duros bajo sus alas para transportar cargas suspendidas. Al final de la década de los sesenta, la denominación de L-20 fue cambiada por la de U6-A, por su empleo como avión de utilidad general.

Hacia 1994, solamente se habían perdido 9 unidades en accidentes de aviación; de hecho, a pesar de su arriesgada y compleja operación, su rata de accidentalidad fue de las más bajas en la Fuerza Aérea Colombiana. Fueron retirados de servicio en 1996 y se conservan en condición de museo el FAC 5115 en la Escuela Militar de Aviación en la ciudad de Cali y el FAC-108, que se exhibe en el Museo Aeroespacial Colombiano en Tocancipá. Siendo preservado por el Comando Aéreo de Combate No.6.

In 1950 the Colombian Air Force acquired thirty-five of these aircraft, which were registered with tail numbers FAC 101 to 135; subsequently were reassigned 5101 through 5135. They began their service being assigned to Palanquero Air Base in Puerto Salgar, Cundinamarca. The Liaison Squadron at that time had its base in the old Techo airport of Bogota. Shortly after, they began being assigned to other units within the Air Force; as Apiay in Meta, Melgar in Tolima, the state owned airline SATENA, the Southern Air Group, currently, the 6th Aerial Combat Command in Tres Esquinas, Caqueta and Northern Air Group, nowadays the 3rd Aerial Combat Command in Malambo, Atlántico.

It proved a very effective aircraft given our environment and the type of missions it undertook; be it on wheels or floats, regardless of weather or terrain conditions, it garnered a reputation  that there weren`t imposible airstrips for the Beaver. Within the FAC, it was used as a supplier, supporting troops that were deployed in remote areas that were only accessible via rivers or air, adapting its perches or special hard points under the wings to carry supplies or suspend them, like lumps of brown sugar, among other foodstuffs. By the end of the 60s, its name was L-20 changed to U6-A, due to its use as a general utility aircraft.

The services these aircraft provided to Colombia in the field of military aviation and trade, were truly invaluable. By 1994, the Air Force had lost only 9 units due to accidents; in fact, despite its risky and complex operations, its  crash ratio was the lowest of any other aircraft in the Colombian Air Force.

They were decommissioned in 1996 and some were kept as museum pieces: the FAC-108, which is displayed at the Colombian Aerospatial Museum and the FAC 5115 which is kept in the Military Aviation School in the city of Cali, airworthy as flagship aircraft.